KALIFORNIJA POSTEPENO UKIDA KAMIONE SA DIZEL MOTORIMA

Novi kamioni-šleperi i autobusi s dizel-motorima neće se prodavati u Kaliforniji od 2036. godine novo je pravilo koje su njeni regulatori odobrili ove nedelje da bi se ta država odvikla od fosilnog goriva i borila se protiv klimatskih promena.

To pravilo bi se odnosilo na zagađenje izduvnim gasovima teških kamiona za transport robe kroz luke i zahtevalo bi od kompanija da već do 2024. godine objave koliko koriste te kamione.

Međutim, to pravilo se ne može primeniti bez odobrenja američke Agencije za zaštitu životne sredine (EPA). Ipak, ono je povezano sa standardima koje je vlada SAD odobrila prošlog meseca za postepeno ukidanje velikih kamiona-sandučara, šlepera i velikih autobusa na dizel. Ako EPA odobri pravilo Kalifornije, druge države bi kasnije mogle usvojiti iste standarde.

Guverner Kalifornije, Demokrata Gevin Njusom, rekao je da je odluka doneta u petak prilika da se „pokaže svetu kako izgleda stvarna klimatska akcija“.

„Mi smo korak bliže postizanju zdravijih naselja i čistijeg vazduha za sve Kalifornijce“, rekao je on u saopštenju.

Kalifornija odobrava ambiciozne standarde emisija zagađujućih gasova kao deo svog šireg cilja postizanja „ugljenične neutralnosti“, što znači da će  do 2045. godine ukloniti onoliko emisije ugljenika, koliko ispusti. Regulatori zagađenja vazduha su ranije glasali da zahtevaju da svi novi automobili, kamioni i terenska vozila budu električni ili na vodonik do 2035. I zabranili su prodaju novih proizvoda koje pokreću mali motori s unutrašnjim sagorevanjem, uključujući duvače lišća, kosilice i prenosive generatore.

Glasanje o emisiji gasova iz kamiona usledilo je pošto je „Kalifornijski odbor za vazdušne resurse“ u četvrtak odobrio pravilo o postepenom ukidanju decenijama starih dizel-lokomotiva i prelasku na tehnologiju s više nulte emisije za pogo vozova koji prevoze hranu, drvnu građu, naftu i druge proizvode.

Ali, neki u transportu su zabrinuti da će pravilo na kraju povećati cene robe koja se transportuje.

Američko udruženje kamionskih prevoznika je to pravilo nazvalo „nerealnim“. Ta grupa je zabrinuta koliko će biti skup drastičan prelaza na vozila s nultom emisijom i kaže da infrastruktura za punjenje takvih električnih vozila nije spremna.

„Pošto postaje jasno da retorika Kalifornije ne odgovara tehnologiji, nadamo se da će Odbor preokrenuti kurs i omogućiti transportnim kompanijama slobodu da izaberu čiste tehnologije koje najbolje funkcionišu za njihovo poslovanje“, navodi se u saopštenju te grupe.

Emisije gasova iz kamiona su  poslednjih decenija već drastično smanjene, navodi se u saopštenju.

Više od 100 modela kamiona s nultom emisijom je dostupno u Severnoj Americi, kažu državni regulatori, a proizvodi se više od 100 drugih.

Novo pravilo Kalifornije, u kombinaciji s prethodnim propisima o električnim kamionima koje je odobrila država, značilo bi da će do 2048. godine u toj državi raditi više od 1,6 miliona srednjih i teških kamiona s nultom emisijom izduvnih gasova.

Širom SAD, transport doprinosi najvećem udelu emisije zagađujućih gasova kooji zagrevaju atmosferu, kaže EPA, a srednji i teški kamioni doprinose skoro četvrtini te emisije.

Teška vozila čine oko tri odsto vozila na putevima u Kaliforniji, ali generišu više od polovine azotnih oksida i finih čestica zagađenja dizelom, kaže „Kalifornijski odbor za vazdušne resurse“. To je zato što ovi kamioni imaju dizel-motore koji, iako su snažniji od benzinskih, proizvode više zagađenja. Oni takođe putuju mnogo više nego putnička vozila.

Kalifornija ima mnogo ovih kamiona na putu jer ima dve najprometnije luke na svetu: u Los Anđelesu i Long Biču.

Od 10 ozonom najzagađenijih gradova SAD, šest je u Kaliforniji, po izveštaju o stanju vazduha Američkog udruženja pulmologa.

„Ne možete preceniti važnost akcija koje se danas preduzimaju u Kaliforniji iz perspektive javnog zdravlja“, rekao je Vil Baret, nacionalni viši direktor u tom udruženju.

Sem Vilson, analitičar iz „Unije zabrinutih naučnika“, rekao je u saopštenju da je dostupna tehnologija za početak tranzicije ka električnim kamionima.

„Potreban nam je taj standard da bismo ubrzali neophodno postepeno ukidanje kamiona na fosilno gorivo koji zagađuju naš vazduh“, rekao je Vilson.

E2 portal (Beta)