NEBODERI KOJI POSTAJU VERTIKALNE SOLARNE FARME

28
Kalifornijska stat-up kompanija Ubiquitous Energy (Sveprisutna energija) izumela je premaz koji prozore nebodera transformiše u solarne farme. Iako im je početna cena 30% skuplja od klasičnih prozora ovaj proizvođač igra na kartu svesti pojedinaca i korporacija o svetskom problemu vezanom za klimatske promene. Ovaj projekat će nebodere koji su zastakljeni od poda do plafona pretvoriti u male, vertikalne solarne farme.

Start-up kompanija Ubiquitous Energy (Sveprisutna energija) koja se bavi proučavanjem materijala, prikuplja desetine miliona dolara da transformiše prozore u površine koje će moći pretvarati energiju sunca u električnu. Ovaj Kalifornijski start-up objavio je da je zatvorio krug finansiranja od 30 miliona dolara, uključujući investiciju Američkog giganta za proizvodnju prozora i vrata za potrošače Andersen Corporation, čime je njegovo ukupno finansiranje podignuto na 70 miliona dolara.

Ubiquitous pravi premaz za prozore koji koristi poluprovodničke materijale za pretvaranje sunčeve svetlosti u električnu energiju. Debljina premaza se meri u nanometrima a, takođe, postoje i male žice, koje povezuju solarni prozor sa električnim sistemima, gde se koristi energija.

Ubiquitous je kompanija koja ostvaruje prihode koristiće najnovija sredstva za istraživanje i razvoj proizvodnje. Cijl nam je proizvodnja u velikim količinama do početka 2024. godine, kaže izvršna direktorka Suzan Stoun za CNBC.

„Kada dođemo do ekonomski isplativog rešenja, moći ćemo da napravimo staklo od poda do plafona. Možemo pretvoriti nebodere u vertikalne solarne farme, rekla je Stoun.

Ubiquitous, takođe, cilja na tržište stambenih objekata, što Andersenovu investiciju čini posebno strateški dobro isplaniranom. Andersen je privatna kompanija i ne otkriva svoje finansijske podatke, ali su saopštili da su imali prihod bili veći od tri milijarde dolara u 2021.

U Andersenu su bili posebno impresionirani Ubiquitousom, jer je njegovo rešenje potpuno jasno i nenametljivo integrisano u okvir prozora.

„Iako postoje konkurentske tehnologije solarnih prozora u razvoju, većina ima kompromise u pogledu transparentnosti, boje, prepreka u oblasti za gledanje, zamagljivanja ili energetske efikasnosti. Zbog toga je potrošačima teško da ih prihvate kao alternativu standardnim prozorima“, napisao je Prabhakar Karri, jedan od direktora Andersen korporacije.

Izvršna direktorka Stoun, takođe, zna da je ova transparentnost ključ uspeha.

„Moraju da izgledaju potpuno identićno kao i tradicionalni prozori. Ili nećemo videti masovnu upotrebu. Estetika je naša zvezda vodilja“, rekla je Stoun.

Proizvod 30% skuplji od običnog prozorskog stakla

Povećanje investicija od 30 miliona dolara je glavni adut za spremanje kompanije za proizvodnju nakon više od decenije rada. Ubiquitous je osnovan 2011. godine i njegova tehnologija je nastala radom naučnika i inženjera na Masačusetskom institutu za tehnologiju i Državnom univerzitetu u Mičigenu.

Od tada je sve više investitora i potrošača počelo da veruje da je rešavanje klimatskih promena hitan prioritet. Ubiquitous i njegovi investitori se oslanjaju na svest ljudi, kompanija, korporacija o problemima vezanim za klimatske promene, kako bi podstakli potražnju za svojim proizvodom uprkos višoj ceni. Predviđa se da će prozorski paneli sa Ubiquitousovim premazom biti oko 30% skuplji od običnog stakla, koje se inače ugrađuje u prozore, kada proizvodnja dostigne veći obim, navodi direktorka Stoun.

Solarno staklo je, takođe, manje efikasno od tradicionalnih solarnih panela, koji rade sa maksimalnom efikasnošću od 22%. Efikasnost se izračunava merenjem količine sunčeve svetlosti koja pada na površinu solarnog panela i pretvara se u električnu energiju.

Ubiquitous u svom centru za istraživanje i razvoj ima prozor koji nudi oko 10% efikasnosti, ili „otprilike polovinu konvencionalne solarne ploče“, rekla je Stoun, naglašavajući da je njegov teoretski maksimum oko dve trećine potencijalne efikasnosti običnih solarnih panela.

Manja efikasnosti se postiže samo zato što su prozori vertikalni, dok solarni paneli leže horizontalno, što im omogućava da prikupe više direktne sunčeve svetlosti.

„Ali, omogućavamo površini koja sada ne proizvodi, da proizvodi električnu energiju. Staklo je uvek bilo pasivno, a mi ga ovde činimo aktivnim“, navodi Stoun.

Do 2050. godine, u kompaniji Ubiquitous se nadaju da će imati milijardu kvadratnih stopa svog prozorskog stakla instaliranog širom sveta.

To je ambiciozan cilj, a Stoun je jasna u pogledu izazova koji su pred njima.

Stoun trenutno fokusirana na primenu stakla u građevinskoj industriji. Ali, to je samo jedan korak u dugoročnijoj viziji.

„Imamo neverovatan potencijal za primene u svim vrstama industrija, kao što su potrošačka elektronika, automobili, pa čak i poljoprivreda. Dakle, nećemo stati na prozorima“, rekla je Stoun.

E2 portal   (CNBC)