DRUŠTVENO ODGOVORNO POSLOVANJE I ŽENE LIDERI

Branka Pudrlja Durbaba je Glavni direktor za tržište u A1 Srbija i kćerka, sestra, supruga  i mama jedne devojčice. U telekomunikacijama je više od 20 godina, a nakon uspešnog početka karijere u kompaniji Vipnet Hrvatska (sadašnji A1 Hrvatska), Branka dolazi u Srbiju gde kao deo startup tima postaje menadžer za razvoj prodaje i prodajne mreže novog operatora na tržištu kompanije Vip mobile (sadašnji A1 Srbija). Tokom proteklih niz godina imala je i internacionalno iskustvo na tržištima Slovenije i Severne Makedonije u  sestrinskim kompanijama A1 Grupe.

 Kaže da je, uprkos brojnim izazovima, odluka da se preseli u Srbiju i nastavi karijeru u A1 bila najbolja u životu. Posebno ističe da je imala sreću da radi u kompaniji u kojoj pol nije povezan sa napretkom, već sa profesionalnošću i integritetom. Zalaganje za poboljšanje položaja žena po svim aspektima prepoznalo je i Udruženje poslovnih žena Srbije, koje joj je dodelilo zahvalnicu za veliki doprinos promociji ekonomskog osnaživanja žena u Srbiji.

Koliko su CSR aktivnosti važne za vašu kompaniju?

Društveno odgovorno poslovanje je sastavni deo naše poslovne politike od prvog dana. Istinski smo posvećeni ljudima i zajednici i gotovo da nema značajnog društvenog pitanja kojem nismo posvetili pažnju u proteklih 15 godina. Na nivou A1 Telekom Austrija Grupe, postavili smo ESG strategiju (Environmental, Social and Governance) koja predstavlja okvir našeg delovanja u  oblastima životne sredine, društvene odgovornosti i korporativnog upravljanja. Tokom prethodne dve godine u kojima je pandemija postavila nove izazove pred nas, probudila se nova solidarnost i svest među ljudima da nam je ova planeta zajednički dom o kom svi moramo da brinemo. Sa željom da pomognemo pojedincima da ostvare svoje ideje u korist čitavog društva, mi smo prošle godine pokrenuli veliki društveno odgovorni program Svet kakav želiš.

U prvoj fazi programa „Svet kakav želiš“ sa ukupno 10 miliona dinara smo podržali projekte koji su građanima Srbije obezbedili više uređaja za merenje kvaliteta vazduha, SOS telefon za podršku mamama i onlajn kurs u oblasti analitike podataka. U drugoj fazi dodelili smo 9 miliona dinara za tri projekta koji će predstaviti edukativne igračke, aplikaciju za praćenje ranog razvoja dece i pravu baštu s koje će svi plodovi biti donirani deci oboleloj od raka. Ekologija, javno zdravlje, obrazovanje, kultura i upotreba tehnologije za opšte dobro ostaće ključne oblasti u okviru kojih ćemo nastojati da pokrećemo promene i ostavimo trag.

Da li ste zadovoljni dosadašnjim rezultatima i kakvi su dalji planovi?

Za nama je jedna od najboljih i najdinamičnijih godina kako na u poslovnom planu, tako i na polju društvenog delovanja. Pamtićemo je pre svega po lansiranju A1 brenda koji nam je, osim internacionalne perspektive omogućio i bržu tranziciju od telekomunikacione ka ICT kompaniji. Zahvaljujući tome, korisnicima možemo da ponudimo sve na jednom mestu i ispratimo rastuće potrebe tržišta. Ako uzmemo za primer aktuelnu temu, e-fiskalizaciju, obuhvatili smo sve segmente –  od kompletnog fiskalnog rešenja do stalne korisničke podrške tokom procesa prijave i kasnije pri instalaciji i održavanju. Prošle godine smo hrabro i vrlo uspešno zakoračili u segment zaštite na internetu i već imamo više od 150.000 zadovoljnih korisnika. Jedini na tržištu korisnicima nudimo i fizičku i softversku zaštitu. To je razlika koja se oseća, kao i doprinos koji ostavljamo u društvu.

Kako ste organizovali posao tokom covid-19 pandemije?

Mi smo kompanija koja je okrenuta budućnosti i prati trendove, pa smo prelazak na režim rada od kuće brzo i efikasno realizovali  za svega nekoliko dana uveli smo ovaj model rada  za više od 80% zaposlenih i automatizovali interne procese. I poslovnim i privatnim korisnicima smo bili na raspolaganju kroz sve kanale, uključujući i naša prodajna mesta. Preduslov da ovo ostvarimo bio je visok stepen zdravstvene zaštite i mera opreza, koje smo sproveli među prvima u državi.

U ovako izazovnim periodima zdravlje zaposlenih, kako fizičko tako i psihičko, je na prvom mestu. To nam je glavna misao vodilja sve ovo vreme. Postali smo agilniji i strpljiviji jedni sa drugima. To nam je omogućilo da budemo relevantni i na pravom mestu u pravo vreme prisutni za naše korisnike. Njihove potrebe su se promenile, porasla je upotreba interneta, komunikacija je postala neophodnija nego ikada – posebno tokom perioda socijalnog distanciranja. Puno stvari je izmešteno u virtuelni svet, što je dodatno usmerilo  biznise ka digitalizaciji, i otvorilo nove oblasti, kakva su e-fiskalizacija i bezbednost na internetu. Pandemija je pokazala koliko su telekomunikacije važan stub društva za sve učesnike.

Da li korisnici danas više obraćaju pažnju na društveno odgovorne kompanije?

Dolaze nove generacije kojima je itekako važno da kompanije čije proizvode i usluge koriste dele njihove vrednosti. Potrošači su sve zahtevniji i skloni su da poverenje ukažu brendovima koji imaju više ciljeve, a taj trend je još uočljiviji od početka pandemije. Zabrinuti za sopstveno zdravlje, dobrobit društva i budućnost planete, oni će pre ukazati poverenje onim kompanijama koje pokazuju brigu za ljude i životnu sredinu. Korisnici, ali i zaposleni, očekuju veću transparentnost i daleko veću posvećenost. Upravo zbog toga i mi kao aktivni članovi našeg društva osećamo veliku odgovornost i potrebu da pružimo relevantnu podršku svim onim oblastima našeg društva kojima je potrebno unapređenje, ali i da inspirišemo druge. Upravo iza slogana našeg brenda „Od tebe počinje“ krije se želja da osnažimo pojedince da pokrenu promene.

Kakav je odnos zaposlenih prema životnoj sredini, da li imate neke posebne mere kako biste bili više energetski efikasni i eco-friendly?

Zahvaljujući kulturi društveno odgovornog poslovanja koja se duže od decenije neguje u našoj kompaniji, i naši zaposleni u velikoj meri ekološki osvešćeni i rado učestvuju u humanitarnim, volonterskim i drugim društveno odgovornim aktivnostima. Motivisani vrednostima koji se u našem poslovnom okruženju neguju, veliki  broj ideja i predloga inicijativa došao je upravo od strane naših kolega. U radnom prostoru postavljene su korpe za reciklažu papira, plastike, stakla i metala, električni otpad se prikuplja i reciklira u skladu sa zakonskom regulativom, plastična ambalaža je izbačena iz upotrebe  ovo su samo neke od stvari koje nas svakodnevno podsećaju koliko je važno da vodimo računa o našoj životnoj sredini.

U okviru ESG strategije, na nivou cele A1 Telekom Austrija Grupe, imamo jasno postavljene ciljeve: postizanje karbonske neutralnosti kroz smanjenje karbonskog otiska i postepeni prelazak na obnovljive izvore energije do 2030. godine, povećanje energetske efikasnosti za 80% u odnosu na 2019. godinu i primenu cirkularne ekonomije kroz prikupljanje i reciklažu oko 50,000 uređaja na godišnjem nivou.

Na koji način osnažujete i podržavate žene u vašoj kompaniji, da li postoje benefiti za zaposlene mame?

Žene čine oko 60 odsto naših zaposlenih, a zauzimaju oko 50 odsto rukovodećih pozicija, imaju jednake prilike za napredovanje i razvoj. Negujemo ravnopravnost u svim segmentima i stavljamo naše kolege i njihove potrebe na prvo mesto. Zbog toga smo zasluženo postali prva Family Friendly kompanija u Srbiji. Naše mame i tate imaju pravo na pet dodatnih dana plaćenog odsustva prilikom rođenja deteta, porodiljsko odsustvo za mame i tate koje se isplaćuje do iznosa pune plate, dve nedelje rada od kuće u periodu prilagođavanja deteta na polazak u vrtić, slobodan dan za polazak deteta u prvi razred. Mame se postepeno vraćaju sa porodiljskog odsustva u toku četiri nedelje: dve nedelje po četiri sata i dve nedelje po šest radnih sati sati. Za treće dete zaposleni dobijaju po 10.000 dinara bruto prihoda sve do detetove 15. godine, a svaka novorođena beba od kompanije dobija zlatnik.

Osim toga, putem aktivnosti koje se organizuju na Međunarodni dan devojčica u IKT sektoru, podržavamo osnaživanje devojčica da imaju slobodu u odabiru interesovanja i buduće profesije. Borbom za jednake prilike za sve, borimo se za uspešnije i zdravije društvo, jer verujemo da je ekonomsko osnaživanje žena ključ opšteg napretka.

E2 portal