MLAZNJAK NA VODONIK SMANJUJE VREME PUTOVANJA

Let preko čitavog sveta – od Evrope do destinacije kao što je Australija trenutno traje oko 20 sati redovnom putničkom avionskom linijom. Ali švajcarska startap kompanija želi da smanji to vreme na nešto više od četiri sata i to sa hipersoničnim putničkim mlaznjakom na vodonik.

Destinus već nekoliko godina testira svoj prototip aviona, najavljujući uspešne probne letove svog drugog prototipa Ajgera, prvobitno planirane za kraj 2022.

Sada je kompanija najavila učešće u programu koji vodi špansko Ministarstvo nauke, kao deo planova španske vlade da razvije supersonične letove na vodonik. Agencija koja nadgleda program ministarstva, Centro para el Desarrollo Tecnologico e Industrial, odabrala je projekat kao stratešku inicijativu u okviru svog Plana de Tecnologias Aeronauticas (PTA).

Sa ukupnom trenutnom investicijom od 12 mil EUR, projekat uključuje kompanije i tehnološke centre, kao i španske univerzitete.

– Oduševljeni smo što smo dobili ovakvu finansijsku podršku, posebno zato što je ona jasan znak da je Destinus usklađen sa strateškim smernicama Španije i Evrope za unapređenje letenja vodonikom. Za kompanije koje se bave naprednom tehnologijom kao što smo mi, pristup ovim fondovima EU za oporavak je od suštinskog značaja za sprovođenje naprednih istraživanja i ubrzanje inovacija potrebnih da bi bile konkurentne na globalnom nivou. Sa ovim donacijama, rešenja zasnovana na vodoniku za aeronautičku mobilnost biće korak bliže tome da postanu stvarnost – kaže potpredsednik za poslovni razvoj i proizvode za Destinus Davide Boneti, piše Euronews.

Frankfurt – Sidnej za 4 sata i 15 minuta, brzinom oko 6.100 kilometara na čas

Energija vodonika je predmet mnogih istraživanja i razvoja, a zagovornici ukazuju na njeno zeleno poreklo, a glavni nusproizvodi sagorevanja vodonika su toplota i voda. Količina proizvedene toplote predstavlja izazov za dizajnere.

Istraživači sa Univerziteta RMIT u Melburnu nedavno su razvili 3D štampane katalizatore za koje kažu da mogu da pokrenu hipersonični let i da deluju kao rashladni agens u borbi protiv ekstremne toplote koja nastaje kada avion leti pet puta većom brzinom od zvuka, što je oko 6.100 kilometara na sat.

Pri takvim brzinama, buduće komercijalne avio-kompanije bi mogle da lete između Londona i Njujorka za oko 90 minuta. Švajcarski startap Destinus tvrdi da će njegova tehnologija omogućiti da let od Frankfurta do Sidneja traje samo 4 sata i 15 minuta u odnosu na 20 sati, dok bi let od Frankfurta do Šangaja trajao 2 sata i 45 minuta,8 sati kraće nego što je za to putovanje trenutno potrebno.

Destinus se udružio sa španskim proizvođačem motora ITP Aero u junu 2022. kako bi razvio postrojenje za testiranje motora na vodonik. Donacija španske vlade će finansirati izgradnju testnog postrojenja u blizini Madrida gde će se proizvoditi motori na vodonik.

Drugi projekat donacije od 15 mil EUR služiće za istraživanje pogona na tečni vodonik.

Projekat je deo nastojanja Španije da bude na čelu razvoja i proizvodnje tehnologije zasnovane na vodoniku u brojnim sektorima.

E2 portal (Euronews)