TEŠKA TERETNA VOZILA I AUTOBUSI MORAJU DA SMANJE EMISIJU CO2

Evropski parlament i države članice EU složili su se danas da radi borbe protiv klimatskih promena smanje dopuštenu emisiju ugljen-dioksida iz motora teških teretnih vozila i da uvedu opštu odredbu o „nultoj emisiji“ za gradske autobuse.

Emisije gasova iz teških vozila prodatih od 2030. godine moraju biti smanjene za najmanje 45% u odnosu na 2019. godinu, zatim smanjene za 65% 2035. i 90% 2040. godine, navodi se u tekstu koji su odobrili evroposlanici.

Novi propisi postavljaju specifičan cilj za gradske autobuse koji moraju biti 100% nulte emisije od 2035. godine, sa srednjim ciljem koji predviđa smanjenje od 90% u 2030.

Za teška teretna vozila s motorima na dizel ili benzin, posledica odluke je da je neizbežan prelazak na električni poogon ili vodonik – gorivne ćelije ili motore s modifikovanim sagorevanjem.

Nemački „Dajmler“ i švedski „Volvo“ su već najavili da će od 2025. masovno proizvoditi vodonične gorivne ćelije za kamione. Svetski broj jedan „Mercedes-Benz Trucks“ nedavno je predstavio svoj prvi električni kamion za velike udaljenosti.

Američke grupe „Tesla“ i „Nikola“ i kineski BID i „Windrose“ takođe rade na tome, podstaknuti kod kuće ogromnim planovima subvencija Vašingtona i Pekinga.

Ovo pitanje je ključno za evropske klimatske ciljeve: kamioni i autobusi stvaraju više od 6% ukupne emisije zagađujućih gasova u EU, a četvrtinu emisija iz drumskog saobraćaja.

EU koja ima za cilj neutralnost ugljenika do 2050. godine, već je odobrila prekid prodaje novih putničkih automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem 2035. godine.

E2 portal (Beta)