TIM STUDENATA MAŠINSKOG FAKULTETA GRADI PRVI SRPSKI KATAMARAN NA SOLARNI POGON

35

Budući brodograđevni inženjeri, okupljeni u timu Confluence Belgrade, rade na razvoju naprednih, energetski efikasnih i ekoloških plovila. Tim je osnovan 2017. godine u okviru Katedre za brodogradnju Mašinskog fakulteta u Beogradu, a odnedavno ovi mladi ljudi sarađuju i sa timom Lab24 u okviru Zavoda za fiziku tehničkih fakulteta Univerziteta u Beogradu, navodi se na sajtu Mašinskog fakulteta.

Veoma su ponosni na svoje prve projekte – brodove Savu i Dunav na električni pogon. Ovi projekti doneli su im brojna odličija na prestižnom međunarodnom takmičenju studenata brodogradnje Hidrokontest. Na ovom takmičenju debitovali su 2017. godine i osvojili 2. mesto u kategoriji brodova za prevoz lakog tereta i 3. mesto u kategoriji brodova za prevoz teškog tereta. Već sledeće, 2018. godine, tim se okitio zlatnim odličjem u kategoriji brodova za prevoz teškog tereta, dok je u lakoj kategoriji i trci izdržljivosti zauzeo četvrto, odnosno šesto mesto.

S velikim entuzijazmom i uz podršku profesora Katedre za brodogradnju i uprave Mašinskog fakulteta započeli su novi izazov – projekat Sava Eko. Reč je o katamaranu na solarni pogon čija je osnovna namena prikupljanje smeća i drugog otpada na rekama i drugim vodenim površinama i njihovom priobalju.

Projektovanje broda je završeno, a članovi tima trenutno rade na izradi prototipa katamarana. Osnova plovila je trup broda Sava1 koji se veoma dobro pokazao na takmičenju Hidrokontest 2018.

– Sava Eko u osnovi ima dva takva trupa povezana ukrućenjima tako da čine jedno plovilo – katamaran. Trup broda smo završili, a sada sledi faza izrade ukrućenja i povezivanje ta dva trupa. Plan je da se plovilo završi do leta i porine na Savi, a krajnji cilj je komercijalizacija projekta – kaže članica tima Ines Ivković.

Brod će imati ugrađenu kameru, a plovilom će putem video linka upravljati operater sa obale. Katamaran dimenzija 2.54 x 1.48m, pogoniće elektro motor koji će e snabdevati električnom energijom putem solarnog palena. Pored toga, brod će imati i bateriju koja će služiti kao skladište i rezerva energije kada nema Sunca.

Projekat Sava Eko je dobra prilika za buduće brodograđevne inženjere da steknu iskustvo u projektovanju i izradi brodova s pogonom na solarni pogon, ali je to i finansijski veoma zahtevan zadatak.

– Osim toga, projektovanje jednog ovakvog broda zahteva i šire znanje iz elektronike, oblasti koja se ne obrađuje na osnovnim akademskim studijama mašinstva, niti na master studijama brodogradnje. Upravo iz tog razloga smo se povezali sa timom Lab24 u kojem rade i studenti Elektrotehničkog fakulteta u Beogradu. Oni nam dosta pomažu da se bolje uputimo u vezu solarni panel – motor – navodi Ines.

U budućnosti tim planira izradu velikog plovila dimenzija 6 x 2.5m i koji bi bio direktno upravljan od strane pilota. Takav poduhvat svakako donosi veće projektantske izazove, kao i finansijske, ali ovi mladi inženjeri su spremni da zajedno sa svojim profesorima ostvare i taj cilj.

Sava Eko nije prvo plovilo na solarni pogon koje su projektovali studenti Mašinskog fakulteta. Prethodno su radili na projektu razvoja i izrade solarnog broda za prestižno takmičenje Solar & Energy Boat Challenge 2020. Zbog pandemije Kovid 19, ali i zbog nedostatka finansijskih sredstava, ovaj projekat je trenutno stopiran.

Prema projektu, ovaj brod je dugačak oko sedam metara, a njegov trup optimizovan za upotrebu hidrokrila čija je osnovna funkcija da smanje otpor pri velikim brzinama izdizanjem trupa broda iznad ove. Na proširenoj palubi nalazili bi se solarni paneli za napajanje pogona, a brodom bi upravljala posada.

Ovi mladi talentovani ljudi izrazili su nadu da će se sitaucija oko Kovid 19 normalizovati i da će imati podršku potencijalnih sponzora da nastave rad i pripreme za naredne takmičarske sezone.

E2 portal   (eKapija)