BEOGRADSKE ELEKTRANE ODBILE REKLAMACIJU POTROŠAČA ZA UMANJENJE OTKOBARSKIH RAČUNA

Beogradske elektrane odbile su reklamacije potrošača koji su zahtevali da im oktobarski računi za grejanje budu umanjeni zbog kašnjenja grejne sezone, prenosi Politika. Udruženje za zaštitu potrošača Efektiva uputilo je dopis gradskom ombudsmanu i zatražilo da reaguje, a savetuju i potrošačima da se, pre pokretanja sporova, obrate na istu adresu. U pismu ove organizacije je navedeno da je odlukom o snabdevanju toplotnom energijom Beograda, predviđeno da grejna sezona počne 15. oktobra, a da je statutom grada definisano da odluke o funkcionisanju komunalnih preduzeća donosi Skupština grada.

Budući da sezona nije počela na vreme, kao ni da Skupština grada nije donela odluku o odlaganju grejne sezone, predstavnici Efektive smatraju da je ovo preduzeće prekršilo propise, zbog čega građani imaju pravo na umanjenje računa, izveštava Politika.

– U skladu sa tim, kao i da grejanje nije počelo na vreme, kako je definisano članom 43 odluke, već je odložena za 15 dana, računica pokazuje da je to 8,33% predviđenog trajanja grejne sezone. Potrebno je da trgovcu JKP Beogradske elektrane, date preporuku da izvrši pravično umanjenje računa za grejanje u visini od 8,33% za ceo period od 12 meseci – navodi se u pismu Efektive.

U odgovorima koje je ovo javno preduzeće uputilo građanima koji su podneli reklamacije, objašnjeno je najpre da je preporukom Vlade Srbije o racionalnom trošenju energenata, Gradsko veće 14. oktobra donelo zaključak kojim je naloženo da grejna sezona ne počne sve dok su meteorološki uslovi povoljni.

– U skladu sa preporukom i dugoročnom vremenskom prognozom, JKP Beogradske elektrane započele su grejanje 1. novembra. Treba imati u vidu da je cena toplotne energije određena na godišnjem nivou i u toku obračunskog perioda koji počinje 1. maja i traje do 30. aprila. Mesečni iznosi se dobijaju deljenjem godišnje cene na 12 meseci – piše u odgovoru Beogradskih elektrana. Oni podsećaju da JKP Infostan tehnologije obračunava toplotnu energiju za korisnike stambenog prostora, a Beogradske elektrane za ostale korisnike.

– Broj grejnih dana različit je po grejnim sezonama i mesečni iznosi računa ne zavise od broja grejnih dana u toku obračunskog perioda. Ne postoji pravni osnov za umanjenje računa za oktobar, jer je cena grejanja utvrđena na godišnjem nivou, a mesečni računi su izvedeni iz utvrđene godišnje cene grejanja u Beogradu – napominju iz Beogradskih elektrana odgovarajući potrošačima na reklamacije.

Dejan Gavrilović, predsednik udruženja Efektiva, kaže da imaju informaciju da će u Obrenovcu biti prihvaćene reklamacije, dok su elektrane u Zaječaru, Kraljevu, Jagodini i Bujanovcu odlučile da umanje račune za oktobar.

– Prema odgovoru koji su potrošači dobili iz Beogradskih elektrana računi za grejanje moraju da se plate, pa čak iako grejanje bude isključeno – navodi Gavrilović. Dodaje da je ovo udruženje poslalo prijavu gradskom ombudsmanu, ali da po istom šablonu to moraju da učine i svi građani koji su tražili umanjenje računa.

Iz ovog udruženja su, da podsetimo, već uputili dopis Gradskom sekretarijatu za energetiku, koji je nadležan za primenu odluke o snabdevanju toplotnom energijom, u kome su zatražili pravično umanjenje računa. Podneli su i prekršajnu prijavu protiv ovog javnog preduzeća zbog neisporučivanja usluge koja se naplaćuje, a čija primena je morala da počne 15. oktobra.

– Ako grejna sezona traje šest meseci i skraćena je za pola meseca, što predstavlja 8,33% grejne sezone, logično je da se građanima, za početak, za toliko umanje računi za celu godinu. Na taj način bi se sledila logika toplane, koja postojeću naplatu grejanja definiše kao „godišnji račun“ za isporučeno grejanje, podeljenih na 12 meseci, kako bi se potrošačima olakšalo – napominje Gavrilović.

Ponašanje toplana je, smatraju u ovoj organizaciji, potrošače dovelo u dve apsurdne situacije. Prva je da grejanje plaćaju tokom cele godine, čak i leti, kada u isto vreme uključuju klima-uređaje da ohlade stanove, a druga je da su odlaganjem grejne sezone, dovedeni u situaciju da troše više električne energije jer su ujutro i uveče, kada je temperatura padala, ipak morali da greju stanove.

E2 portal (Politika)