FRANCUSKA NUDI PODSTICAJE ZA KUPOVINU ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA

Francuska najavljuje od 2024. godine nove novčane podsticaje za kupovinu električnih vozila i oni će stupiti na snagu od januara naredne godine, sa ciljem da podrže francusku i evropsku industriju proizvodnje automobila u njihovoj konkurenciji sa kineskim rivalima, saopštila je vlada te zemlje.

„Nekada smo se fokusirali samo na emisiju CO2 tokom vožnje, ali nismo uspeli da uzmemo u obzir celu proizvodnu liniju pre nego što automobil stigne na put. Prema novim pravilima, „zeleni rezultat“ će biti dodeljen svakom vozilu kao deo šireg cilja: vraćanje proizvodnih linija električnih vozila u Francusku i EU“,  rekli su za Euractiv iz francuske vlade.

Kroz reformu ‘zelenog bonusa’, vlada nastoji da „nagradi električna vozila proizvedena u Francuskoj i EU, rekla je Agnes Panier-Runačer, ministarka za energetsku tranziciju, francuskom TV emiteru BFMTV tokom vikenda , dodajući da bi to podstaklo otvaranje lokalnih radnih mesta i smanjilo ukupne cene automobila.

Ovaj rezultat trebalo bi da integriše šest novih faktora koji emituju CO2, uključujući emisije iz proizvodnje čelika i aluminijuma, upotrebu kritičnih sirovina u karoseriji automobila i akumulatoru, i montažu automobila i transport do odredišta kupca.

Bonus može biti veći od 5.000 evra po automobilu, pa čak i do 7.000 evra za siromašnija domaćinstva, a oko milijardu evra je izdvojeno za finansiranje.

„Automobil proizveden u Kini sa električnom energijom proizvedenom u uglju neće imati koristi od zelenog bonusa“, ​​rekao je Panier-Runačer i dodao da to uključuje modele automobila kao što su „dačija spring“ ili „Kina MG“, iako će puna lista vozila biti otkrivena tek u decembru.

Ovo nije nikakva tajna, tvrde stručnjaci, uzimajući u obzir da je Francuska dom velikih proizvođača automobila Renoa i Stelantisa kao i da pomno prati Kinu, koja je preplavila tržište EU sopstvenim električnim vozilima.

S obzirom da su kineski brendovi dostigli 8% tržišta električnih vozila u EU 2022. godine, podaci Evropske komisije pokazuju da bi mogli da ga povećaju na 15% do 2025. godine.

Prema konsultantskoj kući „Ptolemus Consulting Group“, kineske cene električnih vozila u Kini pale su za oko 50% između 2015. i 2022. godine, sa 67.000 evra na 32.000 evra.

Evropske cene električnih vozila su, s druge strane, porasle za 17% u istom periodu, sa nešto manje od 49.000 evra na preko 55.000 evra, što ih stavlja van domašaja mnogih običnih Evropljana.

„Francuski i evropski proizvođači automobila alarmirali su javnost zbog brzog preokretanja trendova u izvozu iz EU u Kinu“, rekao je za Euractiv Elvir Fabri, viši naučni saradnik Instituta Žak Delors.

„Za razliku od evropskih proizvođača automobila, koji su se fokusirali na vrhunske – i na kraju skuplje – SUV-ove, Kinezi su masovno proizvodili jeftinije opcije, čineći svoje automobile još privlačnijim kupcima iz EU“, rekao je Fabri.

Vraćanje proizvodnje u Evropu i podržavanje ekonomije evropskih proizvođača automobila tera Francusku da preispita svoju šemu podsticaja, u nadi da će smanjiti zavisnost od Kine.

Pre samo mesec dana, ministar ekonomije Bruno Le Mer najavio je da će proširiti obim pregleda stranih investicija na rudarski sektor, kako bi efikasnije kontrolisao ekstrakciju i preradu kritičnih sirovina kao što je litijum, neophodnih za proizvodnju baterija za električne automobile.

Kina je dominantna u preradi mnogih od ovih sirovina, čak i ako ih ne iskopava. Na primer, dok se samo 9% svetskog litijuma kopa u Kini, oko 60% se tamo rafiniše, prema izveštaju Nemačkog instituta za ekonomska istraživanja (DIV).

Prošle nedelje, šefica Evropske komisije Ursula fon der Lajen je dalje najavila novu istragu protiv kineskih električnih vozila – nakon meseci snažnog lobiranja od strane Francuza.

„To je ključna industrija za čistu ekonomiju, sa ogromnim potencijalom za Evropu. Ali globalna tržišta su sada preplavljena jeftinijim kineskim električnim automobilima. A njihova cena se veštački snižava ogromnim državnim subvencijama“, rekla je ona u svom govoru o stanju Unije.

Fabri je rekao za Euractiv da „Kina žanje plodove 15 godina vrednih velikih subvencija i šema smanjenja poreza“ kako bi podržala rast njihovog sektora električnih vozila.

Kako Kina prelazi iz subvencija u tržišno orijentisanu ekonomiju, najava istrage protiv subvencija pada u pravo vreme, prema naučniku: signalizira odlučnost Evropljana da se bore za fer konkurenciju i više reciprociteta Kine.

E2 portal (Euractiv)