POTROŠAČI SVE ČEŠĆE OTKRIVAJU LAŽNI „ZELENI“ MARKETING

Na flašici korejskog kozmetičkog brenda Innisfree je pisalo: „Zdravo, ja sam papirna flašica“. Sve bi bilo u redu da se nije ispostavilo da je reč o plastičnoj flašici, preko koje je samo nalepljen papir sa tekstom.

Prevara je izazvala bes kupaca na društvenim mrežama. Nezadovoljstvo je pojačano objašnjenjem brenda da su termin plastična flašica iskoristili kako bi objasnili “ulogu papirne etikete koja okružuje flašu”, uz nemušto izvinjenje kupcima zbog nepreciznih informacija.

Ono što kompanije nazivaju nepreciznom informacijom, za kupce je klasičan greenwashing – čin davanja lažnog utiska ili pružanja netačnih informacija o ekološkoj vrednosti proizvoda ili brenda. A takvih poruka je sve više.

Kako raste svest ljudi o ekologiji, pojačava se i potreba kompanija da objave kako će u dogledno vreme preći na nulti otpad, postići ugljeničnu neutralnost, preći na biorazgradiva pakovanja umesto plastičnih.

I dok ove poruke postaju deo svakodnevnog rečnika kompanija, često im se vrate kao bumerang. Sve je više ljudi koji su dovoljno informisani da mogu da razotkriju namernu ili slučajnu prevaru.

Zbog toga kompanije treba dobro da razmisle kako će komunicirati poruke o ekološkoj vrednosti brenda. Prvi princip je “uradi pre nego što saopštiš”, savetuje Darian McBain, globalna direktorka korporativnih poslova i održivosti u najvećoj svetskoj kompaniji za morsku hranu Thai union.

Ona je istakla da je sa izbijanjem pandemije pojačan pritisak na kompanije da donesu jasne ciljeve u sferi održivog poslovanja. Petina najvećih svetskih kompanija postavila je ciljeve o nula emisija gasova staklene bašte.

Na opasnost preambicioznih obećanja ukazuje i Tom Peacock-Nazil, osnivač firme za čišćenje okeana Seven Clean Seas. Kao primer te vrste obećanja navodi tvrdnje multinacionalne kompanije za proizvodnju guma Michelin da će do 2050. godine koristiti 100 odsto obnovljivih materijala i to tako što će u gumama koristiti recikliranu PET plastiku.

Kako kaže Peacock-Nazil, to je potpuno nedostižan cilj zbog nestašice PET koji je veoma tražen tip plastike zbog svoje reciklabilnosti. On zato savetuje kompanijama da budu pažljive sa postavljanjem nerealnih ciljeva.

E2 portal   (Cirkularna ekonomija)