PNEUMATICI KAO JEDNA OD KLJUČNIH KARIKA U RAZVOJU ZELENOG TRANSPORTA

Težnja ka održivom razvoju poslednjih godina prisutna je u sve većem broju privrednih grana, uključujući i transport. U logistici održivi model poslovanja predstavlja postizanje ravnoteže između rastuće potražnje za prevozom robe i smanjеnja štetnih uticaja na životnu sredinu.

Reč je o grani koja je uvek u trci sa vremenom, gde su svaki minut i svaki dinar bitni. Upravo zato među ključne činioce spadaju optimizacija vremena vožnje bez prekida, broj pređenih kilometara i potrošnja goriva, uz istovremeno smanjenje emisije, dok ih zakonodavstvo dodatno podstiče na to. U ostvarivanju ovih ciljeva transportne kompanije podržava i jedan od vodećih proizvođača pneumatika – Goodyear.

Goodyear-ova strategija uključuje direktnu saradnju između proizvođača vozila na jednoj i prevoznika na drugoj strani, kako bi u najvećoj meri ispoštovali promenljive poslovne potrebe i podržali napore uložene u održivi transport. U tu svrhu razvoj narednih generacija Goodyear-ovih proizvoda diktiraju nove tehnologije, pametna dizajnerska rešenja i inovativni materijali; pritom u kompaniji uzimaju u obzir ne samo važeće propise već i potrebe industrije u budućnosti.

U Goodyear-u naglašavaju da je za transportne kompanije ključna upotreba pneumatika s malim otporom kotrljanja (LRR), koji direktno utiču na smanjenje emisija kod kamiona i autobusa, kao i na potrošnju goriva i ukupne troškove vlasništva (TCO) za vozne parkove. Za vozne parkove udeo troškova pneumatika predstavlja prosečno 3 procenta ukupnih troškova vlasništva, a stvarni uticaj pneumatika na ukupne troškove može doseći i do 40 procenata. Vozni park sa stotinama kamiona opremljenih pneumaticima s manjim otporom kotrljanja, kakav je Goodyear pneumatik FUELMAX GEN-2, zahvaljujući uštedama u gorivu, može da smanji ukupne troškove vlasništva za približno 40.000 evra godišnje, a ujedno i da očuva veliki kilometarski potencijal.

Budući da na sam otpor kotrljanja utiču mnogi faktori, razvoj takvih pneumatika je vrlo složen proces sa kojim Goodyear već ima bogato iskustvo, a inovacije i dalje dolaze ubrzanim tempom i otvaraju vrata novim rešenjima i upotrebi obnovljivih materijala poput soje, maslačka ili čak pepela pirinčane pleve.

„Očekuje se da će trend niskog otpora kotrljanja rasti u budućnosti, ali ne treba praviti kompromise oko ostalih karakteristika pneumatika. Naš cilj je obezbediti pneumatike za teška teretna vozila s manjim otporom kotrljanja, bez kompromisa u broju pređenih kilometara, prianjanju i opštim optimalnim performansama pneumatika. Time našim kupcima obezbeđujemo da u svakom trenutku održavaju konkurentsku prednost“- objašnjava Branko Adamović, vođa prodaje teretnih pneumatika Srbija, u Goodyear-u.

Kada govorimo o pneumaticima u oblasti održivog razvoja, ključan činilac je i životno doba pneumatika. Pritom treba naglasiti značaj menjanja pneumatika i adekvatnog održavanja, pošto održavanje pravilnog pritiska u pneumaticima dodatno smanjuje otpor kotrljanja i potrošnju goriva. Tome mogu da doprinesu napredna rešenja i pametni algoritmi, kao što je Goodyear-ov G-predict, koji sprečava kvarove na pneumaticima i pre nego što dođe do njih. Praćenje pneumatika u realnom vremenu i mogućnost planiranja proaktivnog održavanja pneumatika, pozitivno utiču na ugljenični otisak, a ujedno i na visoke troškove vlasništva.

Dužoj upotrebi pneumatika doprinosi i Goodyear-ov koncept „više života”, koji uključuje urezivanje kanala i obnavljanje teretnih pneumatika, zbog čega se smanjuje udeo recikliranih pneumatika. Broj pređenih kilometara povećava se do 25 procenata, a troškovi za pneumatike smanjuju se za 30 procenata.2 Za izradu obnovljivih pneumatika koristi se značajno manje ulja, hemikalija i drugih materijala, a ujedno proizvodnja uključuje i manje emisija. Proizvodni model je stoga održiviji i doprinosi ostvarivanju ciljeva EU prema kružnoj ekonomiji.

„Transportne kompanije se sve više usmeravaju ka održivom razvoju. Na to ne utiču samo propisi, već i one same žele da doprinesu održivim ciljevima svojih velikih klijenata, a isto važi i za nas u Goodyear-u“- ističe Branko Adamović, koji dodaje i da se ova nastojanja podržavaju celovitim paketima novih proizvoda, tehnologijama i rešenjima. Na taj način vidimo mnogo mogućnosti za rast, naročito u oblastima gde je održivost preduslov za veću uspešnost.

E2 portal