UKIDANJE AUTOMOBILA SA PARISKIH ULICA

Kako bi se tokom popuštanja mera karantina izbegao nagli porast automobilskog saobraćaja, ali i rasteretio javni gradski prevoz, gradonačelnica Pariza želi da dodatno podstakne korišćenje bicikala. Jedna od centralnih pariskih ulica, rue de Rivoli, mogla bi da se zbog toga nameni isključivo saobraćaju biciklista, autobusa, taksija i malih dostavnih vozila.

Nakon što se automobilski saobraćaj u francuskoj metropoli tokom 2019. godine smanjio za osam posto, a gradskim ulicama krajem te iste godine cirkulisao gotovo izjednačen broj bicikala i automobila, Pariz su zbog saobraćajnih gužvi na biciklističkim stazama već počeli da nazivaju „ParisDam“ jer je pre izbijanja pandemije koronavirusa sve više podsećao na Amsterdam.

U Parizu je nedavno obnovljeno nekoliko velikih gradskih trgova na kojima je redukovan broj saobraćajnih traka (na primer, Bastille i Nation), i otvoreno je nekoliko novih biciklističkih staza. Jedna od njih proteže se upravo ulicom rue de Rivoli, koja je od sredine marta – gotovo u potpunosti prazna. Gradonačelnica Pariza Anne Hidalgo želi zbog toga, od 11. maja da je rezerviše isključivo za bicikliste, autobuse, taksije i mala dostavna vozila.

Brojni ekolozi i udruženja za zaštitu životne sredine o tome su sanjali godinama, a čini se da je ostvarenje njihovog sna konačno moguće i to zahvaljujući pandemiji koronavirusa. Rivoli bi tako već za deset dana mogao da ostane bez automobilskog saobraćaja.

Pandemija utiče na ograničavanje automobilskog saobraćaja širom Evrope
Kako je više naučnih studija potvrdilo da je zagađeni vazduh povezan sa širenjem zaraze i višim stopama smrtnosti od koronavirusa, slične mere i nova regulacija saobraćaja najavljuju se u velikom broju evropskih metropola.

Milano je već započeo sa realizacijom plana „Strade aperte“ (Otvorene ulice) kako bi proširio mrežu biciklističkih staza i tako zaštitio zdravlje svojih građana od zagađenja vazduha.

Beč je usred pandemije koronavirusa otvorio privremene pešačke zone i „zone susreta“ kako bi svojim građanima omogućio lakše i sigurnije kretanje u uslovima mera socijalnog distanciranja, a u Berlinu i Budimpešti kao i drugim evropskim metropolama delovi saobraćajnih traka se odvajaju za biciklističke staze. I centar Brisela se tokom najmanje sledeća tri meseca pretvara u veliku pešačko-biciklističku zonu, u kojoj se uvodi ograničenje brzine od 20 km/h za automobile i javni gradski prevoz.

E2 portal   (Ekovjesnik)