KLIMATSKI CILJ EU ZA 2040.GODINU

Odgovarajući nivo ambicija EU za 2040. bio je u centru debate kada su poslanici u Evropskom parlamentu glasali za novog komesara EU za klimatsku akciju, Vopkea Hoekstru, u oktobru prošle godine.

Pod pritiskom poslanika, Hoekstra je obećao da će braniti smanjenje neto emisija gasova staklene bašte od 90% do 2040. godine, u skladu sa savetima Evropskog naučnog savetodavnog odbora za klimatske promene, koji je preporučio smanjenje od 90-95%.

Za grupu ekoloških kampanja Carbon Market Vatch, ciljni plan za 2040. predstavlja poslednju priliku za Komisiju da ostavi odgovarajuće nasleđe u borbi protiv klimatskih promena.

Uklanjanje ugljenika

Još jedno ključno pitanje u debati o ciljevima za 2040. je udeo smanjenja emisija koji se mogu očekivati od uklanjanja ugljenika postignutog prirodnim rešenjima kao što su šume i očuvanje prirode.

Prema Carbon Market Vatch-u, mora se napraviti jasna razlika, sa odvojenim ciljevima za smanjenje emisija, uklanjanje ugljenika iz korišćenja zemljišta i šumarstva (LULUCF), i onih koji se postižu tehnološkim sredstvima kao što je Direktno zahvatanje vazduha (DAC).

„Snažno preporučujemo odvajanje smanjenja emisija od tehnološkog uklanjanja ugljenika i ciljeva LULUCF-a“, navodi Carbon Market Vatch u svom doprinosu ciljnom planu Komisije za 2040. godinu.

U tom kontekstu, Van den Plas napominje da će Komisija 6. februara takođe predstaviti dokument o „planu upravljanja industrijskim ugljenikom“, sa ciljem razvoja tehnologija za hvatanje i skladištenje ugljenika kako bi se smanjile emisije iz teške industrije.

„Uklanjanje ugljenika ima svoju ulogu, ali ako se politika fokusira samo na kompenzaciju za teške industrije, postoji rizik da ćemo nastaviti da proizvodimo emisije gasova staklene bašte“, upozorava Van den Plas.

Ono što je najvažnije, aktivisti kažu da krediti za uklanjanje ugljenika moraju biti isključeni iz trgovine u okviru tržišta ugljenika u EU, Šeme trgovanja emisijama, kako bi se održao pritisak na zagađivače da se dekarboniziraju.

„Tržišta ugljenika su sama po sebi neprikladna za uklanjanje ugljenika jer je kvalitet, a ne cena, ključno pitanje“, tvrdi CMV.

To bi takođe rizikovalo potkopavanje tržišta ugljenika u EU jer bi „poslalo signal učesnicima na tržištu da EU ETS granica neće biti obavezujuća u budućnosti“.

Umesto toga, „trebalo bi utvrditi poseban cilj za ova uklanjanja na osnovu čvrste procene održivosti i potencijalnog uticaja ovih aktivnosti“, tvrdi CMV.

Naredni koraci

Ministri životne sredine EU imaće priliku da razgovaraju o ciljnom planu za 2040. kada se okupe 16. januara na prvom neformalnom Savetu za životnu sredinu koji se održava pod belgijskim predsedavanjem EU.

Nakon što Komisija iznese svoj predlog 6. februara, u martu će se održati zvanična razmena stavova u Savetu za životnu sredinu.

Šefovi država EU će tada imati priliku da se izjasne o debati na samitu 27-28. juna u okviru Strateške agende EU za 2024-2029, koja će odrediti prioritete EU za novi institucionalni ciklus nakon junskih EU izbora.

E2 portal (Euractiv)